IC&Partners Poland S.A. - News 10-2021

Newsletter October 2021
IC&Partners Poland S.A. - Newsletter October 2021



Bon na sfinansowanie technologii cyfrowych

Mikro, małe i średnie firmy mogą wnioskować w PARP o uzyskanie bonu na sfinansowanie projektu związanego z zakupem i wdrożeniem technologii cyfrowych, które umożliwiają firmom działanie w czasie epidemii chorób zakaźnych. Koszty projektu nie mogą przekroczyć 300 tys. zł a firma musi sfinansować z własnych środków minimum 15% kosztów. Środkami z dofinansowania będzie można zapłacić za usługi programistów i zakup gotowego oprogramowania. Nowe rozwiązanie cyfryzacyjne powinno dokonać zmiany w produkcji, świadczeniu usług, organizacji lub zmianie produktów przedsiębiorstwa. Możliwe jest też uzyskanie dofinansowania na znaczące ulepszenie już działającego w firmie procesu.

 

E-faktury od 1 października 2021

From October 1st a new electronic invoice system is available on a trial basis. From January 1st, 2022, entrepreneurs will be able to use the system voluntarily and from January 1st, 2023, it will be mandatory for all entrepreneurs to issue structured invoices.  The new electronic invoices are in fact structured files, created according to a standard imposed by the Ministry of Finance, which entrepreneurs will issue through a special government platform that will collect all electronic invoices. An invoice issued in this way will go not only to the supplier (who will be able to download the file from the platform), but also to the tax office. Access to the platform will be granted to every entrepreneur - after authentication via ePUAP or electronic signature. If the entrepreneur wants an accountant or accountant to do it, he will have to authorize a chosen person. Entrepreneurs who issue and collect invoices through the government platform will be able to count on VAT refunds within 40 days.

 

Płatności za zakupy w firmie

Ministerstwo Finansów dalej ogranicza transakcje gotówkowe: od 1 stycznia 2022 r.za zakupy powyżej 8 tys. zł przedsiębiorca nie będzie mógł zapłacić gotówką – o ile będzie potem chciał wliczyć taki wydatek w koszty firmowe. Dodatkowo w przypadku faktur na kwotę powyżej 8 tysięcy zł, przedsiębiorca musi, w przypadku, jeśli ma adnotację MPP, opłacić ją za pomocą split payment oraz wykonać przelew na rachunek znajdujący się w wykazie podatników VAT (czyli będący na tzw. białej liście podatników VAT). Jeśli tego nie zrobi nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

 

Uwolnienie i przekazanie wewnętrzne środków z rachunku VAT

Część zmian, która weszła w życie od 1 października w ramach pakietu SLIM VAT 2. dotyczy m.in. rachunku VAT. Nowe przepisy dają możliwości szerszego stosowania „przekazania własnego” dzięki czemu podatnicy będą mogli przenieść środki z rachunku VAT w jednym banku na rachunek VAT prowadzony w innym banku. Procedura ta nadal będzie jednak wykonywana na wniosek podatnika i będzie wymagała wydania przez naczelnika urzędu skarbowego postanowienia.

 

Zmiany przepisów o podatku u źródła

Under the current legislation (the application of which has been postponed to January 1st, 2022), when paying interest, dividends, royalties or remuneration for certain intangible services, the amount of which to the same taxpayer in total exceeds PLN 2 million in a tax year, senders are usually obliged to first withhold the tax at the rate of 20% or 19%, depending on the type of payment, and only then can the taxpayer (or the sender himself) request a refund of the tax paid (the so-called "pay and refund" mechanism). The payer can benefit from a tax exemption or a reduction in his rate if:


• złoży oświadczenie, że posiada dokumenty wymagane dla zwolnienia lub obniżenia stawki podatku

• uzyska od organu podatkowego opinii o zastosowaniu zwolnienia z podatku, przy czym opinia ta obecnie nie może zostać wydana w stosunku do preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

 

Zmiany planowane w ramach Polskiego Ładu dążą do zawężenia zakresu stosowania mechanizmu „pay and refund” wyłącznie do płatności o tzw. charakterze pasywnym, obejmujących między innymi odsetki, należności licencyjne oraz dywidendy (a więc z wyłączeniem płatności za tzw. usługi niematerialne), wypłacanych na rzecz podmiotów powiązanych niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Płatności za usługi niematerialne, nieobjęte mechanizmem „pay and refund”, nie będą w związku z tym również wliczane do limitu wypłacanych należności 2 mln zł, powyżej którego mechanizm ten znajduje zastosowanie.

 

Minimalny podatek dochodowy w nowym projekcie Polskiego Ładu

Program rządowy Nowy Ład przewiduje m.in. wprowadzenie nowego podatku, który ma stanowić minimalny podatek dochodowy dla spółek kapitałowych i polskich zakładów zagranicznych przedsiębiorców, które nie wykazują w Polsce odpowiedniego dochodu do opodatkowania.

Podatek będzie naliczany, jeżeli udział dochodów w przychodach firmy wyniesie 1% lub mniej albo zostanie wykazana w zeznaniu rocznym strata, a tym samym niezapłacony podatek CIT.

Wyłączeni z płacenia podatku minimalnego zostaną podatnicy:

• w pierwszych trzech latach podatkowych,

• których wspólnikami są wyłączenie osoby fizyczne i którzy nie mają udziałów w innych podmiotach;

• płacący estoński CIT;

• którzy odnotowali roczny spadek przychodów o co najmniej 30%;

• będący przedsiębiorstwami finansowymi.

 

Planowane jest również wyłączenie od nowego podatku podmiotów z niektórych branż (m.in. wydobywczej, energetycznej czy przewozów lotniczych) o specyficznym profilu działalności, u których niski poziom dochodowości nie jest spowodowany unikaniem opodatkowania.

in News
IC&Partners Poland S.A. - News 09-2021
Newsletter September 2021