IC&Partners Poland S.A. - News 10-2021

Newsletter Ottobre 2021
IC&Partners Poland S.A. - Newsletter Ottobre 2021



Bon na sfinansowanie technologii cyfrowych

Mikro, małe i średnie firmy mogą wnioskować w PARP o uzyskanie bonu na sfinansowanie projektu związanego z zakupem i wdrożeniem technologii cyfrowych, które umożliwiają firmom działanie w czasie epidemii chorób zakaźnych. Koszty projektu nie mogą przekroczyć 300 tys. zł a firma musi sfinansować z własnych środków minimum 15% kosztów. Środkami z dofinansowania będzie można zapłacić za usługi programistów i zakup gotowego oprogramowania. Nowe rozwiązanie cyfryzacyjne powinno dokonać zmiany w produkcji, świadczeniu usług, organizacji lub zmianie produktów przedsiębiorstwa. Możliwe jest też uzyskanie dofinansowania na znaczące ulepszenie już działającego w firmie procesu.

 

E-faktury od 1 października 2021

Dal 1° ottobre, un nuovo sistema di fatture elettroniche sarà lanciato in via sperimentale. Dal 1° gennaio 2022 gli imprenditori potranno usare il sistema volontariamente e dal 1° gennaio 2023 sarà obbligatorio per tutti gli imprenditori emettere fatture strutturate.  Le nuove fatture elettroniche sono infatti file strutturati, creati secondo uno standard imposto dal Ministero delle Finanze, che gli imprenditori emetteranno attraverso una speciale piattaforma governativa che raccoglierà tutte le fatture elettroniche. Una fattura emessa in questo modo andrà non solo al fornitore (che sarà in grado di scaricare il file dalla piattaforma), ma anche all'ufficio delle imposte. L'accesso alla piattaforma sarà concesso ad ogni imprenditore, previa autenticazione tramite ePUAP o firma elettronica. Se l'imprenditore vuole che se ne occupi un commercialista o un ufficio contabile, dovrà autorizzare una persona scelta. Gli imprenditori che emetteranno e riscuoteranno le fatture attraverso la piattaforma governativa potranno contare sul rimborso dell'IVA entro 40 giorni.

 

Płatności za zakupy w firmie

Ministerstwo Finansów dalej ogranicza transakcje gotówkowe: od 1 stycznia 2022 r.za zakupy powyżej 8 tys. zł przedsiębiorca nie będzie mógł zapłacić gotówką – o ile będzie potem chciał wliczyć taki wydatek w koszty firmowe. Dodatkowo w przypadku faktur na kwotę powyżej 8 tysięcy zł, przedsiębiorca musi, w przypadku, jeśli ma adnotację MPP, opłacić ją za pomocą split payment oraz wykonać przelew na rachunek znajdujący się w wykazie podatników VAT (czyli będący na tzw. białej liście podatników VAT). Jeśli tego nie zrobi nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

 

Uwolnienie i przekazanie wewnętrzne środków z rachunku VAT

Część zmian, która weszła w życie od 1 października w ramach pakietu SLIM VAT 2. dotyczy m.in. rachunku VAT. Nowe przepisy dają możliwości szerszego stosowania „przekazania własnego” dzięki czemu podatnicy będą mogli przenieść środki z rachunku VAT w jednym banku na rachunek VAT prowadzony w innym banku. Procedura ta nadal będzie jednak wykonywana na wniosek podatnika i będzie wymagała wydania przez naczelnika urzędu skarbowego postanowienia.

 

Zmiany przepisów o podatku u źródła

Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów (których stosowanie zostało odroczone do 1 stycznia 2022 r.) wypłacając odsetki, dywidendy, należności licencyjne bądź wynagrodzenie za niektóre usługi niematerialne, których wysokość na rzecz tego samego podatnika przekracza w roku podatkowym łącznie 2 mln zł, płatnicy mają co do zasady obowiązek najpierw pobrać podatek u źródła, według stawki wynoszącej w zależności od rodzaju płatności 20 proc. lub 19 proc., a dopiero następnie podatnik (lub sam płatnik) może ubiegać się o zwrot wpłaconego podatku. (tzw. mechanizm „pay and refund”). Płatnik może skorzystać ze zwolnienia z podatku lub obniżenia jego stawki, jeśli:

• złoży oświadczenie, że posiada dokumenty wymagane dla zwolnienia lub obniżenia stawki podatku

• uzyska od organu podatkowego opinii o zastosowaniu zwolnienia z podatku, przy czym opinia ta obecnie nie może zostać wydana w stosunku do preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

 

Zmiany planowane w ramach Polskiego Ładu dążą do zawężenia zakresu stosowania mechanizmu „pay and refund” wyłącznie do płatności o tzw. charakterze pasywnym, obejmujących między innymi odsetki, należności licencyjne oraz dywidendy (a więc z wyłączeniem płatności za tzw. usługi niematerialne), wypłacanych na rzecz podmiotów powiązanych niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Płatności za usługi niematerialne, nieobjęte mechanizmem „pay and refund”, nie będą w związku z tym również wliczane do limitu wypłacanych należności 2 mln zł, powyżej którego mechanizm ten znajduje zastosowanie.

 

Minimalny podatek dochodowy w nowym projekcie Polskiego Ładu

Program rządowy Nowy Ład przewiduje m.in. wprowadzenie nowego podatku, który ma stanowić minimalny podatek dochodowy dla spółek kapitałowych i polskich zakładów zagranicznych przedsiębiorców, które nie wykazują w Polsce odpowiedniego dochodu do opodatkowania.

Podatek będzie naliczany, jeżeli udział dochodów w przychodach firmy wyniesie 1% lub mniej albo zostanie wykazana w zeznaniu rocznym strata, a tym samym niezapłacony podatek CIT.

Wyłączeni z płacenia podatku minimalnego zostaną podatnicy:

• w pierwszych trzech latach podatkowych,

• których wspólnikami są wyłączenie osoby fizyczne i którzy nie mają udziałów w innych podmiotach;

• płacący estoński CIT;

• którzy odnotowali roczny spadek przychodów o co najmniej 30%;

• będący przedsiębiorstwami finansowymi.

 

Planowane jest również wyłączenie od nowego podatku podmiotów z niektórych branż (m.in. wydobywczej, energetycznej czy przewozów lotniczych) o specyficznym profilu działalności, u których niski poziom dochodowości nie jest spowodowany unikaniem opodatkowania.

in News
IC&Partners Poland S.A. - News 09-2021
Newsletter Settembre 2021