IC&Partners Poland S.A. - Newsletter Październik 2021
Bon na sfinansowanie technologii
cyfrowych
Mikro, małe i średnie firmy mogą
wnioskować w PARP o uzyskanie bonu na sfinansowanie projektu związanego z
zakupem i wdrożeniem technologii cyfrowych, które umożliwiają firmom działanie
w czasie epidemii chorób zakaźnych. Koszty projektu nie mogą przekroczyć 300 tys.
zł a firma musi sfinansować z własnych środków minimum 15% kosztów. Środkami z
dofinansowania będzie można zapłacić za usługi programistów i zakup gotowego
oprogramowania. Nowe rozwiązanie cyfryzacyjne powinno dokonać zmiany w
produkcji, świadczeniu usług, organizacji lub zmianie produktów
przedsiębiorstwa. Możliwe jest też uzyskanie dofinansowania na znaczące
ulepszenie już działającego w firmie procesu.
E-faktury od 1 października 2021
Od 1 października w
trybie testowym rusza nowy system faktur elektronicznych. Od 1 stycznia 2022 r
przedsiębiorcy będą mogli korzystać z właściwego systemu dobrowolnie e od 1
stycznia 2023 wystawianie strukturyzowanych faktur będzie obowiązkowe dla
wszystkich przedsiębiorców. Nowe
e-faktury to w rzeczywistości ustrukturyzowane pliki, tworzone zgodnie ze
standardem narzuconym przez Ministerstwo Finansów, które przedsiębiorcy będą
wystawiać za pośrednictwem specjalnej rządowej platformy, która będzie
gromadzić wszystkie e-faktury. Wystawiona w ten sposób faktura będzie trafiać
nie tylko do kontrahenta (który będzie mógł pobrać plik z platformy), ale
również – do fiskusa. Dostęp do platformy otrzyma każdy przedsiębiorca – po
uwierzytelnieniu przez ePUAP lub podpisem elektronicznym. Jeśli przedsiębiorca
będzie chciał, by zajmował się tym księgowy lub biuro rachunkowe, będzie musiał
upoważnić wybraną osobę. Przedsiębiorcy, którzy będą wystawiać i pobierać
faktury za pośrednictwem rządowej platformy będą mogli liczyć na zwrot VAT w
ciągu 40 dni.
Płatności za zakupy w firmie
Ministerstwo Finansów dalej ogranicza
transakcje gotówkowe: od 1 stycznia 2022 r.za zakupy powyżej 8 tys. zł
przedsiębiorca nie będzie mógł zapłacić gotówką – o ile będzie potem chciał
wliczyć taki wydatek w koszty firmowe. Dodatkowo w przypadku faktur na kwotę
powyżej 8 tysięcy zł, przedsiębiorca musi, w przypadku, jeśli ma adnotację MPP,
opłacić ją za pomocą split payment oraz wykonać przelew na rachunek znajdujący
się w wykazie podatników VAT (czyli będący na tzw. białej liście podatników
VAT). Jeśli tego nie zrobi nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów
uzyskania przychodu.
Uwolnienie i przekazanie wewnętrzne
środków z rachunku VAT
Część zmian, która weszła w życie od 1
października w ramach pakietu SLIM VAT 2. dotyczy m.in. rachunku VAT. Nowe przepisy
dają możliwości szerszego stosowania „przekazania własnego” dzięki czemu
podatnicy będą mogli przenieść środki z rachunku VAT w jednym banku na rachunek
VAT prowadzony w innym banku. Procedura ta nadal będzie jednak wykonywana na
wniosek podatnika i będzie wymagała wydania przez naczelnika urzędu skarbowego
postanowienia.
Zmiany przepisów o podatku u źródła
Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów
(których stosowanie zostało odroczone do 1 stycznia 2022 r.) wypłacając
odsetki, dywidendy, należności licencyjne bądź wynagrodzenie za niektóre usługi
niematerialne, których wysokość na rzecz tego samego podatnika przekracza w
roku podatkowym łącznie 2 mln zł, płatnicy mają co do zasady obowiązek najpierw
pobrać podatek u źródła, według stawki wynoszącej w zależności od rodzaju
płatności 20 proc. lub 19 proc., a dopiero następnie podatnik (lub sam płatnik)
może ubiegać się o zwrot wpłaconego podatku. (tzw. mechanizm „pay and refund”).
Płatnik może skorzystać ze zwolnienia z podatku lub obniżenia jego stawki,
jeśli:
• złoży oświadczenie, że posiada dokumenty wymagane dla zwolnienia lub obniżenia stawki podatku
• uzyska od organu podatkowego opinii o zastosowaniu zwolnienia z podatku, przy czym opinia ta obecnie nie może zostać wydana w stosunku do preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zmiany planowane w ramach Polskiego Ładu
dążą do zawężenia zakresu stosowania mechanizmu „pay and refund” wyłącznie do płatności
o tzw. charakterze pasywnym, obejmujących między innymi odsetki, należności
licencyjne oraz dywidendy (a więc z wyłączeniem płatności za tzw. usługi
niematerialne), wypłacanych na rzecz podmiotów powiązanych niebędących polskimi
rezydentami podatkowymi. Płatności za usługi niematerialne, nieobjęte
mechanizmem „pay and refund”, nie będą w związku z tym również wliczane do
limitu wypłacanych należności 2 mln zł, powyżej którego mechanizm ten znajduje
zastosowanie.
Minimalny
podatek dochodowy w nowym projekcie Polskiego Ładu
Program rządowy Nowy Ład przewiduje m.in.
wprowadzenie nowego podatku, który ma stanowić minimalny podatek dochodowy dla
spółek kapitałowych i polskich zakładów zagranicznych przedsiębiorców, które
nie wykazują w Polsce odpowiedniego dochodu do opodatkowania.
Podatek będzie naliczany, jeżeli udział
dochodów w przychodach firmy wyniesie 1% lub mniej albo zostanie wykazana w
zeznaniu rocznym strata, a tym samym niezapłacony podatek CIT.
Wyłączeni z płacenia podatku minimalnego
zostaną podatnicy:
• w pierwszych trzech latach podatkowych,
• których wspólnikami są wyłączenie osoby fizyczne i którzy nie mają udziałów w innych podmiotach;
• płacący estoński CIT;
• którzy odnotowali roczny spadek przychodów o co najmniej 30%;
• będący przedsiębiorstwami finansowymi.
Planowane jest również wyłączenie od
nowego podatku podmiotów z niektórych branż (m.in. wydobywczej, energetycznej
czy przewozów lotniczych) o specyficznym profilu działalności, u których niski
poziom dochodowości nie jest spowodowany unikaniem opodatkowania.
Bon na sfinansowanie technologii cyfrowych
Mikro, małe i średnie firmy mogą wnioskować w PARP o uzyskanie bonu na sfinansowanie projektu związanego z zakupem i wdrożeniem technologii cyfrowych, które umożliwiają firmom działanie w czasie epidemii chorób zakaźnych. Koszty projektu nie mogą przekroczyć 300 tys. zł a firma musi sfinansować z własnych środków minimum 15% kosztów. Środkami z dofinansowania będzie można zapłacić za usługi programistów i zakup gotowego oprogramowania. Nowe rozwiązanie cyfryzacyjne powinno dokonać zmiany w produkcji, świadczeniu usług, organizacji lub zmianie produktów przedsiębiorstwa. Możliwe jest też uzyskanie dofinansowania na znaczące ulepszenie już działającego w firmie procesu.
E-faktury od 1 października 2021
Od 1 października w trybie testowym rusza nowy system faktur elektronicznych. Od 1 stycznia 2022 r przedsiębiorcy będą mogli korzystać z właściwego systemu dobrowolnie e od 1 stycznia 2023 wystawianie strukturyzowanych faktur będzie obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców. Nowe e-faktury to w rzeczywistości ustrukturyzowane pliki, tworzone zgodnie ze standardem narzuconym przez Ministerstwo Finansów, które przedsiębiorcy będą wystawiać za pośrednictwem specjalnej rządowej platformy, która będzie gromadzić wszystkie e-faktury. Wystawiona w ten sposób faktura będzie trafiać nie tylko do kontrahenta (który będzie mógł pobrać plik z platformy), ale również – do fiskusa. Dostęp do platformy otrzyma każdy przedsiębiorca – po uwierzytelnieniu przez ePUAP lub podpisem elektronicznym. Jeśli przedsiębiorca będzie chciał, by zajmował się tym księgowy lub biuro rachunkowe, będzie musiał upoważnić wybraną osobę. Przedsiębiorcy, którzy będą wystawiać i pobierać faktury za pośrednictwem rządowej platformy będą mogli liczyć na zwrot VAT w ciągu 40 dni.
Płatności za zakupy w firmie
Ministerstwo Finansów dalej ogranicza transakcje gotówkowe: od 1 stycznia 2022 r.za zakupy powyżej 8 tys. zł przedsiębiorca nie będzie mógł zapłacić gotówką – o ile będzie potem chciał wliczyć taki wydatek w koszty firmowe. Dodatkowo w przypadku faktur na kwotę powyżej 8 tysięcy zł, przedsiębiorca musi, w przypadku, jeśli ma adnotację MPP, opłacić ją za pomocą split payment oraz wykonać przelew na rachunek znajdujący się w wykazie podatników VAT (czyli będący na tzw. białej liście podatników VAT). Jeśli tego nie zrobi nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu.
Uwolnienie i przekazanie wewnętrzne środków z rachunku VAT
Część zmian, która weszła w życie od 1 października w ramach pakietu SLIM VAT 2. dotyczy m.in. rachunku VAT. Nowe przepisy dają możliwości szerszego stosowania „przekazania własnego” dzięki czemu podatnicy będą mogli przenieść środki z rachunku VAT w jednym banku na rachunek VAT prowadzony w innym banku. Procedura ta nadal będzie jednak wykonywana na wniosek podatnika i będzie wymagała wydania przez naczelnika urzędu skarbowego postanowienia.
Zmiany przepisów o podatku u źródła
Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów
(których stosowanie zostało odroczone do 1 stycznia 2022 r.) wypłacając
odsetki, dywidendy, należności licencyjne bądź wynagrodzenie za niektóre usługi
niematerialne, których wysokość na rzecz tego samego podatnika przekracza w
roku podatkowym łącznie 2 mln zł, płatnicy mają co do zasady obowiązek najpierw
pobrać podatek u źródła, według stawki wynoszącej w zależności od rodzaju
płatności 20 proc. lub 19 proc., a dopiero następnie podatnik (lub sam płatnik)
może ubiegać się o zwrot wpłaconego podatku. (tzw. mechanizm „pay and refund”).
Płatnik może skorzystać ze zwolnienia z podatku lub obniżenia jego stawki,
jeśli:
• złoży oświadczenie, że posiada dokumenty wymagane dla zwolnienia lub obniżenia stawki podatku
• uzyska od organu podatkowego opinii o zastosowaniu zwolnienia z podatku, przy czym opinia ta obecnie nie może zostać wydana w stosunku do preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zmiany planowane w ramach Polskiego Ładu dążą do zawężenia zakresu stosowania mechanizmu „pay and refund” wyłącznie do płatności o tzw. charakterze pasywnym, obejmujących między innymi odsetki, należności licencyjne oraz dywidendy (a więc z wyłączeniem płatności za tzw. usługi niematerialne), wypłacanych na rzecz podmiotów powiązanych niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Płatności za usługi niematerialne, nieobjęte mechanizmem „pay and refund”, nie będą w związku z tym również wliczane do limitu wypłacanych należności 2 mln zł, powyżej którego mechanizm ten znajduje zastosowanie.
Minimalny podatek dochodowy w nowym projekcie Polskiego Ładu
Program rządowy Nowy Ład przewiduje m.in. wprowadzenie nowego podatku, który ma stanowić minimalny podatek dochodowy dla spółek kapitałowych i polskich zakładów zagranicznych przedsiębiorców, które nie wykazują w Polsce odpowiedniego dochodu do opodatkowania.
Podatek będzie naliczany, jeżeli udział dochodów w przychodach firmy wyniesie 1% lub mniej albo zostanie wykazana w zeznaniu rocznym strata, a tym samym niezapłacony podatek CIT.
Wyłączeni z płacenia podatku minimalnego
zostaną podatnicy:
• w pierwszych trzech latach podatkowych,
• których wspólnikami są wyłączenie osoby fizyczne i którzy nie mają udziałów w innych podmiotach;
• płacący estoński CIT;
• którzy odnotowali roczny spadek przychodów o co najmniej 30%;
• będący przedsiębiorstwami finansowymi.
Planowane jest również wyłączenie od nowego podatku podmiotów z niektórych branż (m.in. wydobywczej, energetycznej czy przewozów lotniczych) o specyficznym profilu działalności, u których niski poziom dochodowości nie jest spowodowany unikaniem opodatkowania.